Sand och vattenfärg överallt..

..Sånt får man liksom räkna med som Lärarstudent har jag märkt.
En av fröknarna drog med sig megapapper ut på gården och massa vattenfärger och ställde på bordet i e.m.
Marias första tanke var " HUR ska detta gå bra??!!"  Det var helt valfritt att måla så jag tänkte bara att detta blir kaos. Sen hör man en klok röst i huvudet: " Våga att säga JA, man måste våga för att lyckas"  Dåså.. VEM vill måla??

Slutade med att den andra avdelningens barn också hade målat flera konstverk och de små barnen 2+ låg mest och krälade i vattenfärgen på bordet när de sträckte sig efter en ny färg. Härligt!
" Varför målar NI för?!!"... för att det är kul. " jaha...."
var det så konstigt??

Det är konstigt att barn ofta vill ha en förklaring till varför man gör en viss sak, vad ska man ha den till, Vem ska ha den osv. säger man: De är otroligt beräknande, för smarta ibland.
Det är det som är didaktik. Vad, var, varför, vem,när hur. Jag förstår att man måste förklara för äldre barn, Vad man ska göra, varför läser vi om columbus, var läser vi ( klassrummet ect...) Vem är eleven, när lär vi oss det, HUR läser vi osv...
Hade kanske känts lite mer meningsfullt om någon förklarat för mej varför jag skulle lära mej de 20 första grundämnena i kemi utantill!!

Didaktik is my nya utmaning! Svårt o krångligt men samtidigt ett måste. Hejja hejja..

Det känns OTROLIGT gött att ha klarat av första tentan!!!! Det känns så mkt bättre och inte alls lika omöjligt längre. Kanske att man klarar av detta trots allt.

Lilleruds hästnördar har visst gått upp sig lite :P


Nu ska jag dricka glögg och slöa för snart måste jag ta tag i mitt liv igen med mina 2 oskrivna uppsatser och nytt tentaplugg! Men det tar jag en annan dag!


                   

 God kväll

Kommentarer:

1 elin:

skriven

Lilleruds hästnördar is tha shit! ;) Låter kallt att måla ute? :S

Kommentera här: