Funderingar

Alla människor har rätt att välja hur deras liv ser ut, vad de gör och vill göra.
Men jag kan inte undgå att fundra över om människor verkligen tänker över sina beslut ibland.
Men som sagt, de bestämmer själv, likväl som jag bestämmer över mitt liv, men jag måste bara få fundera.

T.ex. det som väcker mina tankar är Gastric bypass operationer. Har märkt att det blir allt fler som väljer att genomföra en sådan operation, flera i min närhet också. Jag kan inte föreställa mig själv att vara överviktig i den graden, att lida av högt blodtryck, ledproblem osv. pga. övervikt, nej det kan jag inte.

Men att operera sig, ja det är ju så "enkelt" nuförtiden, ett titthål i princip. Men en operation är alltid en operation och alla risker därtill. För att få göra en operation så måste man gå ner i vikt själv först, ca:10 kilo fick jag höra av en, vilket kanske är individuellt beroende på personen vikt. Men det klarar de på några veckor. Jag ska inte säga att de gör det så lätt, men då kan de gå ner i vikt, visst med hårda metoder en kort period för att sedan få sin operation.

Jag känner bara, får folk verkligen veta om alla risker som finns med en sådan operation? Eller är de allt för "lyriska" över att det ska bli smala och "FINA"? Ja för det var det jag fick höra senast i förrgår, man blir fin om man blir smal, upplevde hon det så. Att sedan konstant få äta minimala middagar, alltid tänka på vad man äter, inte få dricka alkohol ( i mängder) och för resten av sitt liv äta vitaminer för att kroppen inte klara av att ta upp det den behöver efter en gastric bypass. Och inte så kontigt när stora delar av magsäcken försvinner OCh en bit av tunntarmen ( olika?) där det mesta av näringen tas upp.

Att man sedan kan få följdsjukdomar av en gastric, ingen som tänkt på?
Tänker då på en jobbarkompis som nu har stora problem med sitt socker (diabetes?). Helt plötsligt faller hennes socker och hon måste på en gång slänga i sig en banan, socker+mjölk osv. så hon blir människa igen. Hur många av dessa kommer inte som äldre lida av konstant näringsbrist?? med tanke på att äldre ofast, normalt drabbas av näringsbrist?!Tänker också på en annan bekant som drabbades av tarmvred ( efter en gammal gastric) så hon nästan strök med själv. Nu är det kanske värt det för vissa med enorma  viktproblem, men sedan när man ska sluta gå ner i vikt efter operationen. HUR gör man då?? man kan ju inte äta MER?!... 

Nu vet jag inte allt om detta, men jag undrar om det verkligen är värt det för många, om livet blir så mycket bättre alltid. Funkar säkert bra för många med, men som sagt - näringsbrist!?

                                                 

  Det var mina funderingar det,

Kommentera här: