Feminist?

Ordet feminist har man hört många gånger, så som när Betnér hävdar att han är feminist, som han alltid gör. Gudrun Schyman har väl även hon uttryck sig tydligt om att hon är feminist.
Men ärligt, vad är en feminist?

Feminismen hävdar och kan bevisa att kvinnor är förtryckta i just egenskap av att vara kvinnor och för det andra vill den hävda att detta förtryck och förvekliga jämlikhet mellan kvinnor och män. Det är vad Lena gemzoe säger iallafall. Och med det sagt, så har jag precis fastställt att jag är feminist.

Den här kursen, genusperspektivet i skolan, kommer nog väcka många frågor om jämställdhet och rättigheter för kvinnor. Blir kul för Micke när jag kommer med mina liberalfeministiska förslag på hur vår arbetsfördelning ska se ut här hemma ;)

Härligt väder idag med, får plugga en stund till sen ska jag försöka gå ut lite. Är barnvakt idag med, idag är Elsa här och igår lille A.


Kommentarer:

1 elin:

skriven

Ny arbetsfördelning: mannen gör allt. ;)

Kommentera här: