Vad hände egentligen med

medryttarhästen?!!
 
Hästen som jag var och kollade på i höstas, som tänkt medryttarhäst blev  det inget med. "Provred" 2 gånger, ena gången blev/var hästen väldigt halt (hovböld) och andra gången kändes inge vidare heller. Med den stora anledningen var väl att det kändes så bökigt, då det var 4 hästar och flera stycken tjejjer som red på alla hästar lite när och var. Och just det där när någonting går sönder och det kan bli tjafs. Som den stod i medryttaravtalet, " att du ska hantera hästen och sakerna på ett hästmannamässigt sätt" och "har du sönder sakerna med flit får du betala annars inte". Kände att det kunde bli lite tjafs ifall det händer något, då det inte är min egen häst!
 
Sen kändes det lite som att betala för att få jobba, då det krävdes endel från mig som medryttare + att jag skulle betala en månadssumma. Det hela stämde inte ihop med min vision då jag själv, när jag hade häst var oerhört tacksam över den hjälp jag fick, med ridning mockning m.m. och jag skulle aldrig komma på tanken o ta betalt för det av den anledningen att det är jag själv som har skaffat hästen och det är ju jag som sätter mig i situationen att inte hinna med den i sånnafall. Det är mitt problem att jag inte hinner med, då tycker jag att man ska vara tacksam för den hjälp man får! Sen blir det en annan situation ifall någon verkligen ber om att få rida, då kanske den skulle få pröjsa en liten summa för att få "låna" hästen, det kan jag förstå. 
 
Någon skrev på ett "hästforum" att för henne är det självklart att en medryttare betala för sig då man låna ut sin häst till någon annan och att man ska ta betalt för "slitaget" som blir på hästen. Jag kan tycka att det låter som att man lånar ut en bil istället för en häst. En häst måste och behöver röra på sig!
 
Det var mina tankar om medryttarhästar, alla tycker självklart olika men jag hoppas hitta någon med liknande tankar som jag själv :)
 
  -Kärlek!
 
 
Förstår inte VARFÖR jag tänker på Unik när jag läser Mulle!?  :) 
 

Kommentarer:

1 Lovisa:

skriven

Då ska du se hur det ser ut hær haha. Folk skaffar en hæst och sen bara några månader efter køpet ær det naturligt att skaffa en medryttare før att næstan "dela" kostnader med. Trots att man då kanske inte får rida mer æn 1-2 gånger i veckan. Jættekonstigt kan jag också tycka, som ær van vid att bli ringt efter hjælp typ...
Hade varit bankrutt om jag hade betalat dig i alla år haha.

Taaack førresten! Hur går det før dig på nya jobbet?

Svar: Ja det finns så mycket olika och "konstigt" hästfolk, som gärna vill tjäna pengar! Haha ja kanske det, men jag är oerhört tacksam för all den hjälp jag fick med mina bushästar Lovisa! OCH vi hade ju rätt så roligt också ;)
Jo det går bra på jobbet, förutom alla "dagis" baciller som verkar tycka jättemycket om mig, är inne på andra förkylningen på 5 veckor!!
MariaTheresia

Kommentera här: